دانستنی ها

کاندلا چیست؟

کاندلا چیست

 

نور و روشنایی عضوی جدا ناپذیر از زنگی روزمره انسان‌ها و جانداران هستند. معیار‌های مختلفی برای اندازه‌گیری نور ارائه شده است که از هرکدام در مواقعی می‌توان به خوبی استفاده کرد.

یکی از این معیار‌ها کاندلا می‌باشد که در این مطلب قصد بررسی به کاربرد‌ها و چیستی آن خواهیم پرداخت و با باقی پارامتر‌های روشنایی مقایسه‌اش خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای متن با ما همراه باشید.

کاندلا معیار چیست؟

در ساده ترین تعریف، زمانی که قرار باشد، نور در یک زاویه و راستای مشخص اندازه‌گیری شود، پارامتر کاندلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به دیگر سخن candela یا همان کندلا معادل لومن بر استرادیان می‌باشد. لازم به ذکر است خود لامن نیز معیاری برای اندازه‌گیری شدت نور می‌باشد.

اگر علاقمند به مطالعه بیشتر در خصوصو این پارامتر اندازه‌گیری روشنایی هستید مطالعه مقاله لومن چیست که بر روی سایت قرار داده شده است، پیشنهاد ما به شماست.

نمایی از کاندلا در یک شمع

آیا شدت روشنایی همان کاندلاست؟

می‌توان گفت Luminous Intensity همان کاندلا می‌باشد. زیرا یک لامپ نور را ر جهات مختلف با شدت‌های مختلف نشر می‌دهد و با استفاده از این پارامتر، نور در جهتی خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به بیان ساده‌تر، مقدار نور انتشار یافته در یک جهت خاص از فضا را با واحد کندلا اندازه‌گیری می‌کنند و آن را شدت نور می‌نامند.

تفاوت لومن و کاندلا یا شدت نوری و شار نوری

لومن واحد اندازه‌گیری شار نوری و در مقابل کاندلا واحد اندازه‌گیری شدت روشنایی می‌باشد.

در واقع زمانی که بخواهید شدت نور خروجی از یک منبع نور را در تمامی جهات مورد بررسی قرار دهید، از یکای لومن استفاده می‌کنید و شار نوری آن چشمه را اندازه‌گیری می‌کنید. اما اگر بخواهید شدت نور تنها در یک سمت و زاویه بررسی شود از واحد کاندلا استفاده می‌کنید و شدت نور را اندازه‌گیری می‌کنید.

تفاوت کاندلا و لومن

کاربرد کاندلا

این که بدانیم شدت روشنایی در زاویه ای خاص از یک چشمه نور چقدر است خود یک کارایی برای کاندلا به شمار می‌رود.

اما اگر بخواهیم مو شکافانه تر به آن نگاه کنیم. می‌توان دریافت به عنوان مثال یک لامپ ال ای دی که دارای کاندلای بالاتری باشد، نورش از فاصله دور تری قابل مشاهده است به نسبت لامپ ال ای دی که کاندلای کمتری دارد.

به عبارتی کاربرد کاندلا مشخص کردن برد پرتو‌های نور خارج شده از چشمه نوری می‌باشد.

حال با دانستن این ویژگی و به عبارتی کاربرد در خواهیم یافت،‌ پارامتر کاندلا را می‌توان برای اندازه‌گیری روشنایی موردنیاز جاده‌ها و خیابان‌ها و همچنین تونل‌ها که همپوشانی چراغ‌ها از اهمیت بالایی دارد.

محاسبه لومن

همانطور که پیش‌تر گفته شد، هر یک کاندلا برابر با یک لومن بر استرادیان است. نماد نشان دهنده کاندلا در سیستم SI کاراکتر cd می‌باشد.

این بدین معناست که برای به دست آوردن یک کاندلا در کره، لومن چشمه نوری را در 4π ضرب می‌کنیم.

با این حساب به عنوان مثال یک شمع، حدود 12.6 لومن و یک کاندلا نور از خود ساطع می‌کند.

محاسبه مقدار کاندلا

با دانستن این نکات به خوبی می‌توان لومن و کاندلا که در بسیاری موارد با هم اشتباه گرفته‌می‌شوند را تفکیک کرد و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد.

اگر همچنان مسئله‌ای در خصوص چیستی کاندلا و راه‌های محاسبه و مسائل دیگر در آن برای شما مبهم است، سوال خود را در قسمت دیدگاه برای ما قرار دهید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ مناسب به شما ارائه شود.

حتما بخوانید: تولید کننده چراغ 60*60

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.